Utdrag ur boken
Segerstedska samlingen Skogsfinnarna i Skandinavien FINNSAM 2006
Tiveden –
Segerstedtska samlingen
sid. 170
Enligt hvad kändt är, hafva
finnarne - flyktingar från Hellefors säges det -
uppröjt mark på Tiveden och der gifvit upphof till
Finnerödja socken och Skagens kapell, i hvilka
trakter de uti denna landsdel förnämligast nedsatt
sig. Traditionen om invandringen är
dock måhända här utdöd, enär det ännu åtminstone ej
lyckats mig att härifrån få några meddelanden,
oaktadt flere gjorde försök. I mellertid finns bland
bilderna att minne från denna bygd, nämligen
fotografi af en kommunionskalk af masur II, pl
XVIII, bild 8. Denna kalk har "Tillhört ett af
finnkapellen å Tiveden", ovisst om Finnerödja kyrka
eller Skagens forna kapell. Kalkens nuvarande egare,
f trafikderektören G. Troili i Götheborg har köpt
honom af en jernvägsarbetare, som en längre tid vid
jernvägsbyggnaden uppbehöll sig i Finnerödja. Som
denne senare man ej kan anträffas, kan ingen vidare
upplysning i saken numera fås. Kalkens höjd är 25,7 cm, diam.
vid mynningen 8,1 cm, vid foten 9,3 cm.
(Skaraborgs län, sedan 1967 Örebro län) Då första delen af mina
samlingar till svenska finnbefolkningens historia
utskefs, hade jag icke erhållit några utförligare
redogörelser från Vestergötlands finnbygd, Tiveden,
hvarför jag ansåg, att traditionerna rörande
finnbefolkningen derstädes voro utdöda. Sedemera har
det dock lyckats att erhålla några om ock
knapphändiga berättelser rörande den finska
befolkningen i nämde trakt. Enligt den allmänna sägen, ännu
upprepad af de gamle, skola finnarne under Kristian
Tyranns tid hafva nedsatt sig å Tiveden, som då
legat öde sedan digerdödens dagar. Måhända föväxla
här finnarne Tyrannen Kristian med Fleming, som fått
samma binamn, och under hvilkens tid stora
utvandringar från Finland skola ha egt rum.
Finnerödja socken fick emellertid sitt namn efter
invandrarne. Dessa nybyggare närde sig
förnämligast af jagt och fiske, och voro de deri
mycket skickliga. Godt om vildt fans också i
skogarne, der äfven björnen höll till. Unden och
Skagen voro mycket fiskrika. Finnen, som bodde nära
Unden, plägade också innan han gick på fiske, sätta
grytan på elden, och vanligen var han, innan hon
kokade upp, hemma igen med fiskar. Ännu äro finnarnas afkomlingar
mycket fallna för dessa nu nämda näringsgrenar och
lära just icke mycket bry sig om lag och förordning
i detta fall. Tjära kunde finnarne också i
denna gamla tiden bränna. För att få plats för
sädesodling, brände finnarne "fall" som sedan
besåddes med fallråg och roffrö. Detta senare
utsåddes sålunda att såningsmannen tog en hand frö i
munnen och sprutade sedan, gående baklänges, ut det
öfver såningsplatsen, hvarefter nedmyllningen
gjordes med fallhackan (Se II, pl IV bild I). Rofvor
och rofmos hörde till finnarnes älsklingsrätter. Rågen skars med skära eller
rycktes upp. I början utgnuggades kornen med
händerna, senare tröskades säden å så kallade
"finnlogar", det är släta berghällar som omstängdes
med sten eller timmerstockar. En sådan loge skall
finnas på gränsen mellan Finnerödja och Skagershult.
Den älsta qvarnen utgjordes af en flat sten, försedt
med hål i båda ändarne, i hvilka stuckos störar,
hvarefter stenen på ett slätt underlag, t.ex. en
berghäll, fördes fram och åter. En sådan handqvarn
är hittad vid Hummeltorp på Paradismyren. Sedan
började så kallade "tafsekvarnar" att begagnas.
Dessa drefvos af ett hjul, något liknande en turbin. (Förmodlingen voro dessa
qvarnar af samma slag, som den i II, pl. III
afbildade). En sådan qvarn har funnits vid
Trehörningen; nu är hon förvandlad till handqvarn. Finnarne å Finnerödja äro i
allmänhet icke storväxta, bleka och med svart
hårväxt. De anses ordhålliga och godmodiga, men när
de anse sig förorättade, äro de farliga, och sky ej
ens för sjelfhämd. De förmå reda sig med litet, och
slita ondt utan klagan. Finska språket är bortlagdt
för omkring 100 år sedan. Det älsta hemmanet i socknen
skall vara Vallsjöbol, hvars invånare under
Kristians tid dogo ut. Nära denna gård finnes en
offerkälla. Under en svår missväxt skall
finnen på Ekebacken, Erik, hafva sålt sin gård till
en Falkenberg för en tunna råg. När Erik sedan
träffade Tomas på Trehörningen, sade han till denne:
"Gör du som jag och sälj din gård, så får du rågbröd
att äta". "Nej”, svarade Tomas, “förr skall jag
mulla ost med smör på, än jag säljer min gård; den
skola barnen mina ha". Från Tomas, som skall hafva
lefvat på 14- eller 15-hundra talet, skola flere af
gårdarnes nuvarande egare härstamma. Han hade två
söner, den ene, Bengt, var en väldig björnjägare;
den andre, Måns, var skräddare. En finne på
Ekebacken skall under konung Kristians tid hafva
flyttat till Bodarne i Nerike. Den gamle gården
säges hafva legat nordvest om den nuvarande.
Skattläggning egde rum under Karl IX´s tid, 1597.
Vid Backerud och Qvarntorp finnas qvar de i
pergament skrifna fastebrefven. Utom de nu nämda
gårdarne skola också
Välvattnet, Högåsen, Paradisängen, Jonsgård,
Björsgård, Elofsgård, Paradisbygget m.fl. vara
upptagna af finnar. Hela Tiveden hörde i forna
tider till Undernas församling, då folket hade lång
kyrkoväg, och derför sällan kunde infinna sig vid
gudstjänsten. Det berättas, att derför många saker
afgjordes på en gång vid kyrkobesöken. Så medhade en
qvinna liket efter sin man, som skulle begrafvas, en
son som skulle döpas, och äfven den karl, hon skulle
gifta om sig med, hvilken tog ut lysning. En gubbe,
som begrafde sin far, medförde också en femtonårig
son, som skulle få dopet. Sedan församlingen fick egen
kyrka och landsväg - nu går också vestra stambanan
genom socknen - är naturligtvis för länge sedan alt
förändradt. Kyrkan skulle först byggas vid det s.k.
kyrkhäfden, men "der fick ej bygnaden vara i fred".
För den skull utsågs vid nuvarande Värsta eller Väla
i nuvarande Hackvards socken en annan plats, der
templet uppfördes. Den nuvarande kyrkan är uppförd
1763, och skola dervid finnarne hafva med ifver
deltagit i byggandet, i synnerhet finnen vid
Trehörningen. Flera sagor och berättelser
från finnarne i Trehörningen äro ännu talämnen bland
allmänheten.
Följande ha blifvit upptecknade och insända. Den förr omtalade Tomas hustru
blef bjuden på kalas till Torpeskoga Östergård.
Tomas var då död. Som finskan var mycket rik, blef
hon hedrad med att få sitta i högsätet under
kalaset. En särskild rätt brukades på den tiden vid
gästabuden. En träskål fylldes nämligen med bränvin
och deruti lades sönderskuret bröd. Skålen fyld med
denna rätt och med en trädsked uti, vandrade sedan
laget kring. Efter som finskan var den förnämsta
gästen, blef hon först bjuden, och som till allas
förvåning och grämelse förtärde alltsammans.
Derefter stod hon strax upp från bordet, sägande:
"tack för brö och bränvin, nu går jag hem till mina
barn igen". Hexeri och trolldom var allmänt
i bruk hos detta folk och var, bland andra, en gumma
från Trehörningen var mycket skicklig i dessa saker.
Vid ett bröllop i gården blefvo nästan allesammans
bland gårdsfolket bjudna, utom gumman och hennes
dotter. Detta förtröt henne mycket. "Men jag skall
nog bota dem", sade hon. Som hon ej sjelf ville gå
till stället, sände hon sin dotter dit tre gånger,
för att spana efter, när det vore lägligast att
utföra hämden. Vid sista besöket skulle flickan
ställa dörren öppen. När hon var gången derifrån,
blef det ett förskräckligt väsen af derinne.
Allesammans blefvo med ens förvandlade till vargar,
som satte af utåt skogen, alt vad de kunde, och
saktade ej farten förr än de kommo till Posseberga.
Bruden, som på grund af vissa orsaker hade blifvit
uttröttad förr än de andra, orkade ej hoppa öfver en
gärdesgård. Possebergahustrun, som först blef dem
varse, tänkte, att något farligt var å färde, och
ropade derföre: " I Guds namn, hvad står du der och
stonkar
efter? Orkar du ej öfver? " Vid detta
tilltal fick bruden igen sitt föra utseende och
började ropa sina kamrater vid namn då äfven de
blefvo menniskor som förut. En sak, som mycket
förvånade Posseberga qvinnan, var, att den ene
vargen hade två hvita lappar under halsen. Hon fick
sedan se, att dessa lappar voro prestkragar på
presten; trollkäringen ej kunde förtrolla kragen.
Hela bröllopsföljet vandrade derefter åter till
Trehörningen och fortsatte gästabudet.
Under denna tid funnos mycket
björnar och andra djur här på trakten, hvilka
anstälde stora förödelser vid gårdarne och ute på
sädesåkern. För att skrämma bort dessa näsvisa
gäster, brukade man att upptända stora stockeldar på
åkrarne. Vid Trehörningen voro en gång männen ute på
arbete i skogen, och endast qvinnor funnos hemma vid
gården. Björnar skola då hafva kommit
fram till gården och ätit upp samt förstört en stor
del af rågaxen. För att rädda det qvarvarande, samt
skrämma bort de näsvisa gästerna, antände qvinnorna
en stor stockeld på gärdet. Men björnen är ej god
att lura. Istället för att blifva rädda, började
djuren, till qvinnornas stora harm och
förskräckelse, bära nästan alla sädeskärfvarne till
elden och bränna upp dem.
VII Tived -
Segerstedtska samlingen
sid. 404
(Skaraborgs län, sedan 1967 Örebro län) Äfven Tiveds socken har, synes
det, blifvit från början upptagen från vildmarken af
finnar, ehuru numera knappast några spår finnas qvar
efter dem. En man härstädes har dock reda på, att
han i femte led härstammar från en finne.
Prestgården, med flere andra gårdar, kallades fordom
stora Häggeboda, efter finnen Hägg. Kultes är
uppkallad efter finnen Kult; det såldes i slutet af
sjuttonhundratalet för 15 plåtar, och kallas sedan
lilla Häggeboda. Byn Botten har fått namn efter
finnen Bott, Grässjön efter Gräs, Bjutern efter
Bjurn,
och kallas nu Lilla Hägghemmanet. Befolkningen skall än i dag utmärka sig för “en riktigt finsk envishet och seghet”. Finnarne begagnade ett slags kärror, kallades bolthjulkärror, på hvilka ej en enda spik fans. Tived i mars 1889,
Ida
Hammarlund, Folkskollärarinna
VIII Askersunds
landsförsamling -
Segerstedtska samlingen
sid. 405 (Örebro län) Ett torp, beläget in i djupa
skogen, i östra delen af Tiveden vid sjön
Asplången, heter
Joristorp, i den första kyrkboken äfven Jorisas.
1707 finns en Joris Jorisson der antecknad. Det
påstås, att han varit finne, och namnet häntyder
äfven derpå. Om stället har gått den vägen, att en
rik finne - rik efter ortens förhållanden - skulle
hafva gräft ned en skatt i åkern. Sägen visste till
och med på förhand, på hvilken sida om stugan, denna
skatt var förborgad. Ryktet fortlefde, ehuru föga
trodt, och vid berättelsen fogades vanligen detta
tillägg : " men dä ä väl ingä sanning". Hösten 1887 fans emellertid
skatten af torparens barn vid potatisupptagning, och
utgjordes den af en silfverbägare med inneliggande
silfver - och kopparmynt. G Björkman, Kyrkoherde.
|
Åter till "Historia" |